UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN MATERI WAWASAN KEBANGSAAN DENGAN METODE PERMAINAN DI SMAN 1 INDRALAYA UTARA
Abstract
ABSTRACT: This service is motivated by the Pancasila and Citizenship education process using conventional learning models, students are still used as learning objects so that the potential of students is less than optimal. Based on the Minister of Home Affairs regulation number 71 of 2012 concerning the educational guideline for the concept of nationalism, is the perspective of the Indonesian people about themselves and their environment prioritizing national unity and unity as well as regional unity based on Pancasila, the 1945 Constitution, Unity in Diversity and the Unitary State of the Republic of Indonesia. So there needs to be an effort to instill, foster, and maintain national insights through education at school. Innovation methods used in this activity are basic materials that must be understood by students. The material is thick with nuances of history and regulations, which makes students saturated. So that embraced innovation in the learning process ..Based on the results of activities carried out at SMA N 1 Indralaya Utara which involved 40 students that the learning method with first rank game and balloon quiz is more effective. Because the class is in a pleasant atmosphere and all children participate, work together and focus on participating in the activity. So that nationality insight material is easier to understand.
Key words: National insight, Game Method.
ABSTRAK: Pengabdian ini dilatar belakangi oleh proses pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan menggunakan model belajar konvensional, siswa masih dijadikan sebagai objek pembelajaran sehingga potensi siswa kurang optimal. Berdasarkan peraturan Menteri dalam Negeri nomor 71 tahun 2012 tentang pedoman pendidikan wawasan kebangsaan merupakan cara pandang bangsa Indonesia tentang diri dan lingkungannya mengutamakan persautuan dan kesatuan bangsa serta kesatuan wilayah yang dilandasi Pancasila, UUD 1945, Bhinneka Tunggal Ika dan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Maka perlu adanya upaya menanamkan, menumbuhkan, dan memelihara wawasan kebangsaan melalaui pendidikan disekolah. Inovasi metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah materi dasar yang wajib dipahami para siswa. Materinya yang kental dengan nuansa sejarah dan peraturan, yang membuat jenuh para siswa. Sehingga di perlukan inovasi dalam proses pembelajaran.. Berdasarkan hasil kegiatan yang dilakukan di SMA N 1 Indralaya Utara yang melibatkan 40 siswa bahwa metode belajar dengan permainan rangking satu dan kuis balon lebih efektif. Karena kelas dalam suasana yang menyenangkan dan semua anak ikut berpartisipasi, bekerjasama dan fokus mengikuti kegiatan tersebut. Sehingga materi wawasan kebangsaan lebih mudah dipahami.
Kata kuci: Wawasan kebangsaan,Metode Permainan.